Rustskader og sandblåsing

Det finnes dessverre mange misforståelser når det gjelder rustskader. En av de er at man bare må hindre at det kommer luft til, så stopper det å ruste. I utgangspunktet kan dette høres fornuftig ut, men vi mener at på bil fungerer det heller dårlig. Husk at 1mm stål kan vokse til 10mm når det ruster. Denne overflaten av rust inneholder forurensninger, salt fra sist vinter og ikke minst luft. Derfor må rustangrep fjernes før det påføres Tectyl. Ofte er den beste og mest effektive måte å sandblåse bort rust. Da blir stålet som er skadet fjernet og det påføres en grunning før Tectyl.

De siste årene har det dukket opp ord i markedet som er helt uforståelige. Ett av disse er «kjemisk sandblåsing». Sandblåsing er sand som blåses ut i høy fart sammen med luft. Rusten slipes bort og dette kan ikke gjøres kjemisk.

Sandblåsing av bil
Rust som bør sandblåses

Ofte kan det være nødvendig å sandblåse for å sikre godt resultat. Når det først har kommet rust, så kan vi fjerne den. Det hjelper mye på levetiden til bilen, men det optimale er å unngå at det kommer rust. Å ta første behandling så tidlig som mulig er som regel det beste. Ønsker du behandling av helt ny bil, så gjør vi selvfølgelig det også. Ta gjerne kontakt med oss for en prat eller en gratis rustkontroll.

Grunning etter sandblåsing

Sammen med Tectyl Norge holder vi akkurat nå på med tester for å komme frem til den optimale grunningen etter sandblåsing. Vi har kommet langt og endel tester er allerede kommet tilbake fra test i saltkammer i Nederland. Det blir også foretatt tester med å lage skrapeskade i antirustbehandlingen for å se resultatene det gir. Dette er spennende og vi gleder oss til endelige resulter er på plass. Disse testene er nyttig både for oss og resten av Skandinavia.

Sandblåsing av bil
Sandblåsing av bil
Rustbeskyttelse
Ferdig Tectyl behandlet bil